Miercuri, 30 martie 2016, a avut loc la Școala Gimnazială nr.30 ”Gheorghe Țițeica” din Constanța, diseminarea celei mai recente reuniuni transnaționale din cadrul proiectului Erasmus + ”Invadatorii – Cum au influențat ei Europa de astăzi”, în prezența inspectorului școlar pentru proiecte educaționale, Mariana Geanina Zaharia și a mai multor invitați din diferite școli ale orașului nostru.
Coordonatoarea proiectului amintit, prof. Dorina Șacu, a prezentat datele cele mai importante ale acestuia: țări partenere – Italia, Marea Britanie, Irlanda, Spania, Finlanda, Polonia, derulare – între 2014-2017, mobilități realizate până în prezent de elevii și cadrele didactice din România – în Spania și în Anglia, obiectivul fundamental – cunoașterea și recunoașterea influenței popoarelor invadatoare asupra Europei de-a lungul timpului.
Atenția publicului s-a îndreptat apoi spre trecerea în revistă activităților din cadrul reuniunii transnaționale din orăselul Ballinasloe, din Irlanda, destinată numai profesorilor implicați în proiect și care a avut ca scop punerea la punct a acțiunilor din a doua jumătate a derulării acestuia, dar și strângerea de resurse privitoare la istoria vikingilor. Profesorii români au fost primiți de cele șapte cadre didactice ale micuței instituții centenare Eglish National School, dintr-un sătuleț -Ahasgrah- arondat orașului irlandez amintit anterior. Timp de cinci zile, aceștia au avut activități comune cu cei 45 de elevi cu vârste între 3 și 12 ani. Spectacolul de bun venit a fost un moment de delectare,în care muzica antrenantă, dansurile irlandeze și prezentarea unor tradiții ancestrale au uimit asistența. Căutarea de comori – un proverb despre prietenie scris în codul runic, ce trebuia transpus în engleză- a necesitat un efort de grup căci cuvintele au fost puse cap la cap prin strângerea de indicii pe o arie de 5 kilometri. Cu ocazia serii părinților, copiii școlii gazdă au prezentat o piesă de teatru scrisă și pusă în scenă chiar de ei și având ca subiect sângerosul moment din 1916 care a dus la cucerirea independenței Irlandei față de Marea Britanie. În plus, profesorii din cele șase țări invitate în Irlanda au participat la două parade cu ocazia Sfântului Patrick, atât în Ballinasloe, cât și în satul Ahasgrah.
Întrebați despre impresiile pe care le-au cules din timpul acestei reuniuni de proiect, profesorii implicați au menționat la unison faptul că au fost impresionați de trei lucruri, în mod deosebit : grija pe care o purtau în mod firesc elevii cei mari față de cei mici și care reieșea din gesturi mărunte precum a le oferi o hăinuță dacă le era frig sau a-i ajuta să își găsească locul în grup, respectul pentru strămoși și pentru membrii vârstnici ai comunității care sunt implicați în multe dintre activități, patriotismul afișat cu naturalețe și cultivat în școală – elevii au citit Proclamația de Independență a Irlandei, au înălțat steagul țării lor și al Uniunii Europene și au păstrat un moment de reculegere pentru soldații morți în 1916 în lupta pentru independență.
Neli Dimancea, profesor pentru învățământul primar, a evidențiat : ”M-am întors acasă cu gândul că uneori mai simplu înseamnă mai mult. Colegii noștri din Irlanda cultivă valori prin gesturi aparent mărunte pe care copiii învață să le facă : să deprindă muzica și dansurile tradiționale, să aibă grijă de semenii lor și de spațiul în care își desfășoară activitatea, să își binecuvânteze oaspeții.”
Interesant este și faptul că ”profesorii școlii irlandeze au amenajat, pe cheltuiala lor, o cameră de relaxare pentru liniștirea copiilor cu nevoi speciale atunci când este nevoie. Aici, aceștia pot asculta muzică, susurul unei fântâni, sunt stimulați tactil și vizual, ceea ce îi calmează.”, a menționat Mioara Gospodin, profesor pentru învățământul primar. ”Am fost uimită să constat că pentru colegii noștri irlandezi a-i învăța pe copii înseamnă a-i face să observe în mod direct. Elevii clasei a VI-a urmăriseră, în clasă, cu ajutorul unei lămpi speciale, evoluția unui puișor de găină în ou, din prima zi de viață până la eclozare. Puișorii erau, la momentul vizitei noastre în clasă, într-o grădiniță special amenajată, cu flori și lămpi care să îi încălzească în absența cloștii”, a menționat Veronica Hagi, profesor de limba franceză.
În luna mai, țările partenere sunt așteptate la Constanța, într-o mobilitate ce va include și elevi. Se dorește ca, în săptămâna aceea, să facem cunoscută bogata istorie a Dobrogei, adevărat mozaic cultural al Europei și un model de conviețuire pașnică între membri ai diferitor popoare.