REGULAMENT INTERN AL BIBLIOTECII
Școlii Gimnaziale Nr. 30 „Gheorghe Țițeica” Constanța
AN ȘCOLAR 2023-2024
CAPITOLUL 1
Dispoziții generale
Art. 1. BIBLIOTECA Școlii Gimnaziale Nr. 30 „Gheorghe Țițeica” Constanța deservește, pe niveluri de competență, beneficiarii educaţiei: elevii, cadrele didactice, didactice auxiliare şi personalul nedidactic al unității, în scopul îmbunătăţirii calităţii procesului educaţional şi al învăţării pe tot parcursul școlarizării.
Art. 2. Biblioteca susţine implementarea politicilor educaţionale pe niveluri de studii, specializări, sprijină realizarea obiectivelor prevăzute în procesul de reformă a învățământului românesc, răspunzând nevoilor de informare şi documentare ale tuturor beneficiarilor.
Art. 3. La nivelul unităţii de învăţământ se elaborează politica documentară, integrată în politica educaţională.
CAPITOLUL 2
SECŢIUNEA 1 – Cadru general
Art. 4. – Biblioteca unității este compartimentul specializat al cărui scop principal este de a constitui, a organiza, a prelucra, a dezvolta şi a conserva colecţii de cărţi, publicaţii periodice, alte documente specifice şi baze de date, pentru a facilita utilizarea acestora de către beneficiari în scop de informare, cercetare, educaţie sau recreere.
Art. 5. – Biblioteca se organizează unitar pentru întreaga unitate de învăţământ în care funcţionează, respectând normele de încadrare cu personal de specialitate conform legislaţiei în vigoare.
Art. 6. – Biblioteca oferă resurse pedagogice informaţionale: carte, CD, DVD necesare elevilor şi cadrelor didactice în funcţie de programele de instruire şi nevoile de perfecţionare metodică.
Art. 7. – Prin activitatea sa biblioteca şcolară participă la realizarea obiectivelor sistemului de învăţământ, în ansamblul său, precum şi a obiectivelor educaţionale, pe niveluri de studii şi profiluri de învăţământ.
Art. 8. – Biblioteca unității, în conformitate cu funcţiile şi misiunile sale, răspunde nevoilor beneficiarilor de documentare şi informare.
Art. 9. – Bibliotecile şcolare sunt coordonate, la nivel local, de către directorul unităţii de învăţământ şi consiliul de administraţie. Coordonarea metodologică a bibliotecilor şcolare revine Casei Corpului Didactic Constanța.
Art. 10. – Misiunea bibliotecii este de a asigura elevilor şi cadrelor didactice accesul la informaţie şi documentaţie, de a susţine procesul instructiv-educativ de participare la dezvoltarea competenţelor- cheie ale elevilor.
SECŢIUNEA a 2-a
Resurse material
Art. 11. BIBLIOTECA Școlii Gimnaziale Nr. 30 „Gheorghe Țițeica” Constanța include: spaţiul de primire, spaţiul de informare şi documentare, spaţiul de lectură şi depozitul de carte.
Art. 12. În biblioteca se utilizează mobilier modular, solid şi practic.
Art. 13. Biblioteca unității asigură accesul la fondul documentar pentru informare şi documentare individuală în interes şcolar, profesional sau personal.
Art. 14. În biblioteca unității sunt la dispoziţia beneficiarilor fondul activ de publicaţii, iar documentele mai puţin solicitate sunt organizate în spaţiul de depozitare.
Art. 15. Constituirea, completarea şi organizarea fondului documentar este realizat în funcţie de următoarele criterii:
- profilul, nivelul de învăţământ şi specificul unităţii de învăţământ;
- recomandările programelor şcolare ale disciplinelor studiate în unitate;
- cerinţele de informare şi documentare ale utilizatorilor, pe baza studiului de marketing efectuat de bibliotecarul şcolar şi în baza obiectivelor unităţii de învăţământ;
- activităţile propuse în planul de activitate anual al bibliotecii şcolare.
Art.16. Utilizarea colecţiilor şi a documentelor se realizează în sala de lectură şi prin împrumut la domiciliu.
Art.17. Inventarierea documentelor specifice bibliotecilor şcolare, scoaterea din evidenţă a documentelor distruse şi a celor lipsă la inventar, recuperarea fizică/valorică a publicaţiilor se realizează conform prevederilor Legii bibliotecilor nr. 334/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
SECŢIUNEA a 3-a
Resurse umane
Art. 19. În BIBLIOTECA Școlii Gimnaziale Nr. 30 „Gheorghe Țițeica” Constanța este încadrat un bibliotecar şcolar, cu statut de cadru didactic auxiliar.
Art. 20. Norma de muncă a bibliotecarului şcolar este de 40 de ore săptămânal.
Orarul de funcţionare a bibliotecii:
Luni | 8:00-16:30 |
Marţi | 8:00-16:30 |
Miercuri | 8:00-16:30 |
Joi | 8:00-16:30 |
Vineri | 8:00-14:00 |
Art. 21. (1) Atribuţiile bibliotecarului şcolar sunt:
- organizează spaţiul bibliotecii şi asigură funcţionarea acesteia potrivit nomelor legale;
- b) asigură funcționarea bibliotecii; elaborează şi afişează regulamentul de organizare şi funcţionare a bibliotecii şcolare, planul de activitate, orarul acesteia;
- c) constituie, organizează şi dezvoltă colecţiile bibliotecii conform normelor biblioteconomice;
- d) ţine evidenţa fondului de publicaţii;
- e) răspunde eficient la cerinţele de lectură şi de informare ale utilizatorilor;
- f) îndrumă lectura elevilor, în colaborare cu toate cadrele didactice, potrivit cerinţelor din programe, precum şi a particularităţilor psihopedagogice şi de vârstă ale elevilor;
- g) gestionează fondul documentar şi asigură securizarea acestuia prin sisteme de supraveghere şi siguranţă existente în unitatea de învăţământ;
- h) iniţiază şi derulează parteneriate interne şi externe cu instituții de învăţământ, culturale, organizaţii diverse din ţară sau străinătate, cu membri ai comunităţii locale, cu părinţii elevilor;
- i) organizează şi derulează activităţi în bibliotecă;
- j) contribuie la promovarea unei bune imagini a unității de învățământ.
SECŢIUNEA a 4-a
Resurse financiare
Art. 22. (1) Biblioteca, ca parte integrantă a unităţii de învăţământ, beneficiază de finanţare conform legii.
- Alte surse de finanţare ale bibliotecii şcolare pot fi obţinute de unitatea de învăţământ din sponsorizări din partea unor organizaţii neguvernamentale, asociaţii, fundaţii, societăţi sau unor instituţii cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
Art. 23. Consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ va aproba sumele necesare pentru dotarea bibliotecii şcolare, pentru dezvoltarea şi actualizarea fondului de publicaţii, în baza referatelor de necesitate, cu încadrare în bugetul unităţii de învăţământ.
SECŢIUNEA a 5-a
Activitatea bibliotecii şcolare
Art. 24. Biblioteca unității achiziţionează/colecţionează, prelucrează, organizează colecţiile şi conservă publicaţiile, bazele de date şi alte documente specifice, care se constituie într-un fond cu caracter enciclopedic.
Art.25. (1) Operaţiunile de gestionare şi comunicare a fondului documentar vor fi efectuate conform reglementărilor biblioteconomice în vigoare, cu prelucrare în sistem informatizat, acolo unde sunt îndeplinite condiţiile tehnice, sau în sistem tradiţional, astfel:
- dezvoltarea colecţiilor: achiziţia, selecţia, deselecţia;
- prelucrarea documentelor: evidenţa primară a documentelor, evidenţa globală prin completarea registrului de mişcare a fondurilor şi individuală prin completarea registrului inventar şi evidenţa analitică pentru bunurile culturale constituite în gestiuni care fac parte din patrimoniul cultural naţional mobil, catalogare, clasificare şi indexare;
- informatizarea fondului.
- Clasificarea, cotarea şi ordonarea colecţiilor se realizează utilizând clasificarea zecimală universală. Indexarea şi ordonarea fondului documentar se fac în funcţie de clasele principale de la 0 la 9, extinzând clasificarea, în funcţie de amploarea colecţiilor şi profilul unităţii de învăţământ.
Art.26. Completarea fondului de publicaţii şi a altor categorii de documente se realizează prin:
- achiziţii de carte de la unităţile specializate;
- abonamente la publicaţii periodice;
- transfer de publicaţii sau alte categorii de documente potrivit prevederilor legale în vigoare;
- donaţii de la instituţii, asociaţii, fundaţii, de la persoane juridice sau persoane fizice;
- împrumut inter-bibliotecar.
Art.27. Criteriile care trebuie avute în vedere pentru completarea colecţiilor sunt următoarele:
- a) profilul, nivelul şi specificul unităţii şcolare în care funcţionează biblioteca;
- recomandările programelor şcolare la disciplinele studiate în unitate, urmărindu-se constituirea unui fond de carte echilibrat;
- componenţa fondului existent în bibliotecă atât sub aspectul titlurilor, cât şi al numărului de exemplare din fiecare titlu;
- cerinţele de informare şi documentare ale cadrelor didactice, atât în probleme de pedagogie generală şi de metodica predării, cât şi în probleme de specialitate ale disciplinelor predate.
Art.28. Operaţiile de intrare sau ieşire a publicaţiilor se fac numai pe baza unui act doveditor: factură, specificaţie, proces-verbal sau act de donaţie.
Art.29. Inventarierea documentelor specifice bibliotecilor şcolare, scoaterea din evidenţă a documentelor uzate fizic, distruse în cazuri de forţă majoră şi a celor lipsă la inventar, recuperarea fizică/valorică a publicaţiilor se realizează conform prevederilor Legii nr. 334/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 30. Exploatarea colecţiilor şi a documentelor se realizează prin consultarea în sala de lectură şi prin împrumutul la domiciliu.
Art. 31. Bibliotecarul unității organizează, împreună cu cadrele didactice, activităţi de pregătire a elevilor din perspectiva învăţării pe tot parcursul vieţii, contribuind la formarea şi dezvoltarea competenţelor-cheie.
Art. 32. Bibliotecarul unității sprijină personalul didactic în îmbunătăţirea calităţii procesului de învăţământ, asigurând lucrări de referinţă, alte publicaţii, periodice pe suport hârtie sau magnetic, precum şi materiale documentare şi de studiu.
Art.33. (1) Bibliotecarul unității iniţiază şi coordonează proiecte şcolare şi extraşcolare, activităţi de lectură, proiecte culturale dedicate marilor scriitori, oamenilor de cultură, unor evenimente, organizează expoziţii, târguri de carte, lansări de carte şi participă cu elevii la acţiuni culturale desfăşurate în comunitatea locală/naţională/internaţională.
(2) Bibliotecarul unității promovează fondul documentar şi resursele bibliotecii prin: alcătuirea de mape documentare, pliante şi filme de prezentare, liste de publicaţii, bloguri etc.
Art.34. Activitatea bibliotecii unității este cuprinsă în planul anual de activitate.
SECŢIUNEA a 6-a
Evaluarea bibliotecii
Art.35. Evaluarea bibliotecii unității se face pe baza unei fişe de evaluare realizate în concordanţă cu Hotărârea Guvernului nr. 1.534/2008 şiLegiiînvăţământului preuniversitar nr. 198/2023
CAPITOLUL 3
NORME INTERNE ALE BIBLIOTECII
Art.36. Biblioteca întocmește şi afişează norme interne, spre a face cunoscute cititorilor săi următoarele:
1. ORARUL DE FUNCTIONARE: În perioada anului școlar 2023-2024:
Luni, Marţi, Miercuri, Joi 8:00-16:30 și Vineri 8:00-14:00, program cu elevii: Luni, Marţi, Miercuri, Joi 8:45-16:00 și Vineri 8:45-14:00.
2. CONDIȚIILE DE ÎNSCRIERE LA BIBLIOTECĂ:
- La bibliotecă se pot înscrie toţi elevii, cadrele didactice, cadrele didactice auxiliare, personalul nedidactic angajat în cadrul scolii
- Pentru folosirea colecţiilor bibliotecii, utilizatorul/cititorul trebuie să fie înscris la bibliotecă.
- Înscrierea se face cu prilejul solicitării primului împrumut de carte, când se întocmește FIŞA CONTRACT DE ÎMPRUMUT LA BIBLIOTECĂ.
- Pentru completarea corecta și completă a fişei de înscriere, utilizatorul/ cititorul, trebuie să prezinte bibliotecarului carnetul de elev şi Buletinul de Identitate sau Cartea de identitate.
- Prin semnarea fişei cititorul se obliga să respecte prezentul regulament al bibliotecii.
3. DREPTURILR CITITORILOR:
- să beneficieze gratuit de colecţiile şi serviciile bibliotecii cu respectarea prevederilor legale referitoare la protecţia patrimoniului cultural naţional, la drepturile de autor şi drepturile conexe;
- să fie stimulaţi pentru rezultate deosebite obţinute în activităţile organizate/desfăşurate în bibliotecă;
- Să consulte cărţile şi periodicele bibliotecii în cadrul spaţiilor de lectură;
- Să se informeze, pe baza materialelor scrise disponibile, despre toate facilităţile oferite de bibliotecă;
- Să aibă acces la informaţiile referitoare la cărţile bibliotecii, stocate în cataloage sau în bazele de date, în limita unui timp rezonabil/cititor;
- Să împrumute la domiciliu oricare carte cu regim de împrumut disponibile;
- Să aibă acces la informaţiile stocate pe CD-ROM, DVD-ROM sau la INTERNET;
- să participe la manifestările culturale desfăşurate în bibliotecă;
- să vină cu sugestii privind manifestările culturale desfăşurate în bibliotecă.
4. OBLIGAŢIILE CITITORILOR:
- Cititorii sunt obligaţi să respecte termenul de restituire a publicaţiilor împrumutate;
- Să păstreze, să nu deterioreze sau să rupă pagini din cărţile împrumutate;
- Să evite pierderea cărţilor împrumutate;
- Să restituie toate cărţile, manualele împrumutate atunci când părăsesc unitatea (se transferă la altă unitate sau termină un nivel de pregătire).
- Intrarea în bibliotecă se face în liniște și fără mâncare sau alte bagaje. În cazul în care există acestea vor fii depuse în spații special amenajate.
- Nu se consultă CD-uri sau dischete personale
- Elevii nu sunt autorizați să oprească sau să pună în funcțiune aparatele existente în bibliotecă
- După consultarea unui document trebuie pus corect la locul său. Dacă se întâmpină dificultăți la reordonarea documentelor consultate se solicită ajutorul bibliotecarului.
- La terminare activităților mesele de lucru rămân curate și scaunele corect aranjate
- Utilizare calculatorului în bibliotecă este interzis:
- accesul la calculator pe care este instalat baza de date din bibliotecă;
- modificări la configurația sistemului sau a fișierelor;
- nu se modifică sau nu se șterg fișierele existente;
- nu sunt permise jocuri pe calculator;
- nu se încarcă ecranul și nu se editează documente cu caracter rasist, extremist sau pornografic;
- nu se imprimă fără acordul bibliotecarului;
- în cazul unor probleme tehnice se anunță bibliotecarul;
5. CONDIŢII DE ÎMPRUMUT LA DOMICILIU A CĂRŢILOR
- Personalul didactic, didactic auxiliar și nedidactic pot împrumuta maxim 3 cărţi o data, pe un termen de 2 săptămâni, cu posibilitate de prelungire până la 30 de zile, iar elevii pot împrumuta 1 carte, pe un termen de 2 săptămâni, cu posibilitate de prelungire până la 30 de zile.
- Cititorii nu pot împrumuta la domiciliu dicţionare, atlase, albume, cărţi rare sau într-un singur exemplar, reviste, hărţi, enciclopedii, colecţii electronice (documente digitale, cd-uri, dvd-uri. Acestea se pot studia şi folosi numai la sala de lectură, în bibliotecă.
- Nu se pot împrumuta cărţi în perioadele de inventar, concediul legal de odihna sau concediu medical.
- La sfârşitul fiecărui an şcolar, în perioada 15 mai-15 iunie, nu se mai împrumută cărţi de la bibliotecă, aceasta fiind perioada de recuperare a cărţilor împrumutate şi de studiu la sala de lectură. Elevii din anii terminali se vor prezenta în această perioadă la bibliotecă pentru a li se completa FIȘA DE LICHIDARE necesară la eliberarea actelor de studii.
6. SANCŢIUNI APLICATE UTILIZATORILOR BIBLIOTECII
- Distrugerea sau pierderea documentelor de către utilizatori se sancţionează prin recuperarea fizică a unor documente identice sau prin achitarea valorii de inventar a documentelor, actualizată cu aplicarea indicelui de inflaţie la zi, la care se adaugă o sumă echivalentă cu de 1-5 ori faţă de preţul calculat (Legea Bibliotecilor 334/2002, art. 67, lit. b).
7. NORME DE STUDIU LA SALA DE LECTURĂ
- Pot studia la sala de lectură elevii și cadrele didactice ale unității, alte persoane din comunitate care pot fi înscriși sau nu la bibliotecă.
- Materialele care se pot consulta în sala de lectură a bibliotecii sunt:
- Materialele de referinţă (ENCICLOPEDII, DICŢIONARE, ATLASE, GHIDURI, ALBUME ETC.)
- Materialele pe suport electronic (CD-uri, DVD-uri, INTERNET).
- Pentru consultarea materialelor în sala de lectură se completează un „Buletin De cerere”.
- Obligaţiile utilizatorilor în spaţiile de lectură:
- Utilizatorii nu au voie să rupă pagini, să decupeze imagini sau să deterioreze în vreun fel materialul studiat.
- Utilizatorii trebuie să fie respectuoși şi să păstreze liniştea în spaţiul de Studiu/bibliotecă.
- Utilizatorii nu au voie să deterioreze sau să distrugă obiectele şi materialele prezente în sala de lectură/bibliotecă.
- Predarea materialelor:
– materialele consultate se predau bibliotecarului;
– volumele consultate se trec în Registrul de evidenţă zilnică al activităţii bibliotecarului.
8. ATRIBUŢIILE PROFESORILOR DIRIGINŢI ÎN LEGĂTURĂ CU BIBLIOTECA
- La începutul fiecărui an şcolar, diriginţii claselor preiau manualele gratuite pe baza unui proces-verbal de la bibliotecă şi le repartizează elevilor, care semnează pentru primirea acestora şi răspund de ele pe întreg anul şcolar;
- La sfârşitul fiecărui an şcolar, diriginţii claselor adună manualele primite de la elevi şi le predau la bibliotecă pe baza procesului verbal.
- Să anunţe ori de câte ori un elev din clasă intenționează să se transfere la altă unitate, pentru recuperarea cărţilor împrumutate de acesta;
- Să sprijine bibliotecarul în acţiunea de recuperare a cărţilor de la elevi;
- Să verifice periodic fişele elevilor.
9. NORME DE RECUPERARE A CĂRŢILOR ÎMPRUMUTATE
- Conform Regulamentului de organizare şi funcţionare al bibliotecilor şcolare şi Legii Bibliotecii 334/2002, recuperarea valorilor cărţilor pierdute se face împreună cu Departamentul Contabilitate si Directorul instituţiei şcolare.
- Bibliotecarul verifică periodic fişele cititorilor şi îi înştiinţează pe restanţieri prin intermediul diriginţilor sau elevilor responsabili pe clasă cu biblioteca.
- În situaţia în care, după înştiinţarea scrisă cărţile nu sunt restituite, li se trimite părinţilor elevilor, precum şi cititorilor adulţi (inclusiv cadre didactice), până la două înştiinţări scrise.
- Dacă nici după avizările scrise cărţile nu sunt restituite, restanţierii vor fi penalizaţi conform art.6.1. din prezentul regulament (extras din Legea Bibliotecii 334/2002, art. 67, al.1).
- Distrugerea sau pierderea documentelor de către utilizatori se sancţionează conform art. 51 al. (2) din prezentul regulament (extras din Legea Bibliotecilor 334/2002, art. 67, al. 2).
- Sancţiunile menţionate mai sus se stabilesc şi se fac publice la începutul anului şcolar de către conducerea bibliotecii (Legea Bibliotecilor 334/2002, art. 67, al. 3.).
- Fondurile constituite din aplicarea acestor sancţiuni nu se impozitează şi se evidenţiază ca surse extrabugetare, fiind folosite pentru dezvoltarea colecţiilor (Legea Bibliotecilor 334/2002, art. 67, al. 4.).
- După recuperarea valorii cărţilor pierdute, nerestituite sau deteriorate, acestea se scot din gestiunea bibliotecii, pe baza procesului verbal de scădere aprobat de conducerea unitățiiși contabilul.
- Publicaţiile care nu mai pot fi recuperate de la cititori din motive obiective (decese, calamităţi, incendii, plecări definitive fără fişe de lichidare etc.) pot fi scăzute din registrele de evidenţă ale bibliotecii, pe baza procesului verbal de scădere aprobat de conducerea unitățiiși contabilul şef.
- Eliminarea documentelor din colecţiile bibliotecii, se aplică bunurilor culturale comune, uzate fizic si moral, după o perioada de minim 6 luni de la achiziţie prin hotărârea conducerii bibliotecii şi conform cu prevederile Legii Bibliotecii, nr. 334 /2002, art.40, al.2.
- Conform Legii Bibliotecilor 334/2002, bibliotecarul şcolar ce are în responsabilitate colecţii cu acces liber la raft şi/sau destinate împrumutului la domiciliu, beneficiază conform prezentei legi, de un coeficient de 0,3% scădere din fondul total inventariat, reprezentând pierdere naturală datorată unor cauze care nu puteau fi înlăturate ori în alte asemenea cazuri în care pagubele au fost provocate din riscul minimal normal al serviciului.
CAPITOLUL 4
ÎNDRUMAREA ŞI CONTROLUL BIBLIOTECII
Art.36. Bibliotecarul este subordonat direct directorului unității.
Art.37. Planul managerial, rapoartele anuale şi situaţiile statistice sunt supuse aprobării Consiliului de administraţie al Școlii Gimnaziale Nr. 30 „Gheorghe Țițeica” Constanța.
Art.39. Conducerea, îndrumarea şi controlul bibliotecii şcolare se face, pe plan central de către M.E. care emite ordine cu caracter obligatoriu pentru toate bibliotecile şcolare.
Art.40. Pe plan local biblioteca şcolară este îndrumată şi controlată de Inspectoratul Şcolar Județean Constanța, care antrenează în acest scop, şi personal de specialitate (bibliotecari) de la Casa Corpului Didactic Constanța, precum şi bibliotecari metodişti.
În probleme de bibliotecii, inspectoratului şcolar îi revin următoarele îndatoriri:
- să informeze operativ conducerile şcolilor şi pe bibliotecari asupra normelor şi instrucţiunilor ministerului privind activitatea bibliotecilor şi să urmărească respectarea acestora;
- să urmărească şi să orienteze completarea fondurilor de publicaţii ale bibliotecilor şcolare, astfel încât acestea să răspundă cerinţelor de învăţământ şi intereselor de lectură ale cititorilor; (3) să asigure, potrivit prevederilor legale, încadrarea bibliotecilor şcolare cu personalul necesar bunei lor funcţionări;
(4) să asigure pregătirea şi perfecţionarea profesională a bibliotecarilor şcolari prin cursuri, schimburi de experienţă, întâlnire pe probleme de specialitate etc.
Art.41. Biblioteca şcolară primeşte asistenţă metodologică din partea CCD-ului, în conformitate cu instrucţiunile compartimentului de resort Ministerul Educaţiei.
CAPITOLUL 5 DISPOZIŢII FINALE
Art.41. Prezentul regulament se completează cu dispoziţiile legale prevăzute de regulamentele specifice elaborate de Ministerul Educaţiei.
Art.42. Prezentul regulament va fi adus la cunoştinţa angajaţilor, a elevilor, a părinţilor sau reprezentanţilor legali ai acestora.
Director, | Bibliotecar, |
Târziu Marinca | Moșoiu Anca |